Zmiany w programie Mój Prąd
Niedawno informowaliśmy o zmianach w programie Czyste Powietrze, teraz przyszła kolej na inny rządowy program – Mój Prąd 4.0. Nadchodzące nowości w programie mają identyczne podłoże. Bezsprzecznie czynnikami, które wpłynęły na podjętą decyzję jest sytuacja gospodarcza, postępująca inflacja i kryzys energetyczny w Europie. W konsekwencji doświadczymy zwiększenia kwot dofinansowania. Jakie czekają nas inne zmiany w programie Mój Prąd od 15 grudnia bieżącego roku?
Ile będzie wynosić dofinansowanie?
Wprowadzone zmiany w programie Mój Prąd wejdą w życie 15 grudnia. Dotyczą one zwiększenia poszczególnych wariantów dofinansowania. Na każdą inwestycję można uzyskać finansowanie do 50% kosztów kwalifikowalnych. W przypadku, gdy beneficjent zdecyduje się wyłącznie na instalację przydomowej elektrowni fotowoltaicznej, może liczyć na dotację w maksymalnej wysokości 6 000 zł. Jeżeli chciałby ją rozszerzyć o dodatkowy system w postaci magazynu energii, wtedy progi dofinansowań przedstawiają się następująco:
- 7 000 zł do mikroinstalacji,
- 16 000 zł do magazynu energii.
Zmiany nie uwzględniają podwyżek wsparcia dla magazynów ciepła, ani systemów zarządzania energią HEMS/EMS. W przypadku tych systemów, progi dofinansowań pozostaną bez zmian:
- 5 000 zł do magazynu ciepła,
- 3 000 zł do systemu HEMS/EMS, ale tylko pod warunkiem zakupu magazynu energii elektrycznej lub ciepła.
Łączna kwota dotacji, którą można pozyskać na wymienione inwestycje wynosi 31 000 zł. Jest to znaczny wzrost progów dofinansowania w porównaniu do tych przed zmianami. Zanim zapadła decyzja o wprowadzeniu nowelizacji w programie, suma wsparcia wynosiła 20 500 zł.
Do kiedy można złożyć wniosek i kto może ubiegać się o dotację?
Program Mój Prąd rozpoczął się 15 kwietnia bieżącego roku i potrwa do 31 marca 2023. Tak jak do tej pory, o finansowe wsparcie mogą ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne. Nowy nabór wniosków skierowany jest do osób, które korzystają z systemu rozliczeń net-billing, jak również do tych, którzy chcą przejść na taki system. Warto zaznaczyć, że sposób składania wniosków nie uległ zmianie. Dokumenty należy wypełnić i złożyć online.
Program Mój Prąd a ulga termomodernizacyjna
Ulga termomodernizacyjna funkcjonuje od początku 2019 roku. Może z niej skorzystać każdy podatnik, który poniósł wydatki na przedsięwzięcia dotyczące zwiększenia efektywności energetycznej. Jednakże musi on być opodatkowany na zasadach ogólnych (PIT-36 lub PIT-37), podatkiem liniowym albo ryczałtem od dochodów ewidencjonowanych. Jak wynika z ustawy, inwestycja w odnawialne źródła energii kwalifikuje się do odliczenia od wydatków poniesionych na inwestycję termomodernizacyjną. Zarówno ulga jak i rządowy program jest korzystną możliwością, z której można skorzystać, ale czy można skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i programu Mój Prąd jednocześnie? Okazuje się, że tak! Wysokość poniesionych kosztów należy pomniejszyć o kwotę wypłaconej dotacji, wówczas pozostałą wartość inwestycji można rozliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Podsumowując – opłaca się.
Beneficjencie, skup się!
Jeżeli Twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie i otrzymałeś dofinansowanie, nie składaj wniosku ponownie. Inwestycja, którą wykonałeś w ramach programu, zostanie raz jeszcze przeanalizowana, ponieważ koszty kwalifikowane zostaną przeliczone powtórnie i prawdopodobnie otrzymasz dodatkowe środki. Będzie nimi różnica pomiędzy poprzednimi progami dotacji, a nowymi. Wszystko zależy czego dotyczyła inwestycja.
Kiedy nastąpi ponowne przeliczenie kosztów? Tego nie wiemy. Pewnym jest, że będzie to znacznie dłuższy proces, zwłaszcza, że do października złożono ok. 12 000 wniosków. Jeżeli pojawią się nowe wiadomości na temat programu, będziemy o tym informować.
Skontaktuj się z nami
Z naszej strony żadne zmiany nie następują. Nadal jesteśmy do dyspozycji Klientów i pomagamy w uzyskaniu dofinansowania w programie Mój Prąd.
Rozważasz inwestycję w instalację fotowoltaiczną lub zastanawiasz się nad magazynowaniem pozyskiwanej energii? Skontaktuj się z naszym Doradcą, który rozwieje Twoje wszelkie wątpliwości. Co więcej, pomoże w doborze odpowiednich urządzeń i udzieli porady odnośnie dofinansowania.
Tel.: 882 125 032
E-mail.: kontakt@wojtmar.com.pl